Tamte dni, tamte noce

call-me-by-your-name_lead

Call Me By Your Name

reż. Luca Guadagnino

Twórca Jestem miłością i Nienasyconych w najnowszej produkcji, opartej na powieści André Acimana, tonuje swoje stylistyczne zapędy. Pozbawiony artystycznych zbliżeń, operetkowej ścieżki dźwiękowej i dziwnych punktów widzenia kamery film nie zatraca jednak emocji i nastroju, który z łatwością buduje reżyser. Jest lato na początku lat 80. gdzieś w północnych Włoszech. Oznacza to, że będzie wiele ujęć skąpanych w słońcu skwerów, gałęzi uginających się pod ciężarem soczystych owców, scen z posiłkami jedzonych w cieniu drzew i wieczornych imprez, a ścieżkę dźwiękową wypełnią cykady, grające niekończącą się pieśń. A gdzieś w tle rozegra się pewna historia miłosna.

call-me-by-your-name-03

Oliver (Armie Hammer, Kryptonim U.N.C.L.E.), dwudziestoparoletni pracownik naukowy z New Jersey, odwiedza w Italii rodzinę profesora Perlmana (Michael Stuhlbarg, Poważny człowiek), która mieszka w Europie w czasie wakacji letnich i zimowych. Przystojny Amerykanin na pomóc w badaniach naukowych, ale tych widzimy na ekranie niewiele. Jest to główne czas na spędzanie czasu z synem profesora, Elio (Timothee Chalamet, serial Homeland), z francuskimi dziewczynami mieszkającymi po sąsiedzku, oraz z lokalnymi mieszkańcami, jedząc, pijąc, odpoczywając i korzystając z cudownego, włoskiego słońca. Elio jest przeciwieństwem pewnego siebie, wyrzeźbionego niczym greccy bogowie Oliviera, który zwraca swoją urodą i wzrostem uwagę wszystkich wkoło. Syn wykładowcy ma siedemnaście lat, jest wątłej budowy, mimo inteligencji i wielu talentów brak mu pewności siebie oraz doświadczenia. To lato będzie jednak wyjątkowe, bo chłopak stanie się mężczyzną i pierwszy raz przyjdzie mu zasmakować miłości. Nie będzie to jednak ta osoba, która mogłaby się z początku wydawać.

call_me_by_your_name_02

Określenie Call Me By Your Name filmem z gatunku LGBT byłoby jego spłyceniem, podobnie jak stwierdzenie, że jest to „uniwersalna historia miłosna”. Guadagnino udało się stworzyć coś, co jest i jednym, i drugim. Nade wszystko jednak mamy do czynienia z piękną opowieścią o inicjacji oraz o poznawaniu własnej orientacji seksualnej. Elio jakby naturalnie zbliża się do Francuzki Chiary, przyjaciółki, z którą zdaje się spędzać każde wakacje. To tylko kwestia czasu, kiedy oboje spróbują kochać się pierwszy raz. Ale ciekawość i instynkt podpowiadają chłopakowi coś innego, a katalizatorem tych uczuć jest Olivier. Odrobinę starszy mężczyzna nie jest nachalny – wręcz przeciwnie, odsuwa się na bok, nie chce być postrzegany jako perwersyjny, czeka na znak Elio. Który długo nie nadchodzi i obaj bawią się w podchody, wylegując się razem nad stawem, zostawiając drzwi do swoich pokojów otwarte, spędzając wspólnie czas. Kiedy w końcu dojdzie do zbliżenia, któryś z nich zapyta: zmarnowaliśmy tyle dni i nocy, dlaczego to trwało tak długo?

61st BFI London Film Festival - Headline Galas, Strand Galas and Special Presentations

Uniwersalność opowiadanej przez Guadagnino historii tkwi właśnie w tym doświadczeniu pierwszej miłości, tego mitycznego lata, które nie mogło się skończyć, a gdy romans rozkwitł, minęło jak z bicza trzasł. I jest on pewnie taki sam dla wielu ludzi, niezależnie od orientacji seksualnej. Druga część, podsumowana jest w monologu, który do swego syna wygłasza profesor Perlman, który pewnie wielu dojrzewających, młodych ludzi, chciałoby usłyszeć od swoich rodziców, a nigdy tak się nie stało. Słowa bohatera, w których jest zrozumienie, akceptacja, ale też żal za tym, co sam utracił, to jedna z najważniejszych przemów, jakie udało mi się usłyszeć w kinie LGBT.

O Call Me By Your Name pisze się w zachwytach od debiutu podczas festiwalu w Sundance. Na początku przyszłego roku o sile tego obrazu przekonają się widzowie w kinach, kiedy to trafi on do Polski. Nie zdziwcie się, gdy posypią się dla niego nominacje do Oscara.

Ocena: 8/10

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s